Poezia a murit. Traiasca video-poezia!

12 07 2010

La licenta, am fost intreabat de un profesor din comisie, care e definitia filmului documentar. Sustineam atunci o licenta cu tema “filmul documentar” unde lucrarea scrisa era un scenariu detaliat iar partea practica era un film regizat de mine. I-am raspuns diastinsului ca i-as putea da 1000 de definitii si toate sa fie corecte.

Asa si cu video-poezia. Ti-as putea spune ce e dar e mai bine sa o vezi si sa o simti. In 1999 scriam poezie, in 2004 incercam primele video-poezii. In 2005 am lansat in cadrul noptilor ArtCafé din Sibiu, “Poetry & Motion 1”. Era, dupa cum spuneau criticii de atunci, primul volum de video-poezie din Romania.

Am spus atunci  “Poezia a murit. Traiasca video-poezia” dar era o afirmatie care dorea sa starneasca o controversa si sa demonstreze ca poezia se citeste,ca ea exista, ca ea se scrie. Alti critici spuneau ca video-poezia mea intra in arta video, realizata inca de la mijlocul secolului XX. E mult spus, chiar flatant pentru un amator in ale video-ului, cum eram atunci. Cert e ca incercam sa fac altceva. Incercam sa transmit versurile altfel decat prin recital. Ideea initiala era aceea ca fiecare cuvant sa fie transmis prin imagine. Apoi mi-am dat seama ca poezia mea, fiind eclectica, trebuie scrisa. Am selectat cele mai bune poezii, cele mai puternice piese pentru soundtrack si m-am pus pe treaba.

http://www.andemmotion.ro/poetry.html

“ Pasul/compasul

Ma masoara din tampla in tampla

Biet rotunjit de sentimentul ca lucrurile se-ntampla

Asa cum…

Asa incat…

Asa deci”   Andem, “Poetry&Motion 1” – 2005

De atunci n-am intalnit in tara nici un poet/videographer care sa-si transpuna in poezie creatiile. Regasim totusi video-poezie altundeva decat la noi:

http://poetry.about.com/od/videopoetry/Poetry_Shows_Video_Archives.htm

Lansez deci invitatia de a ma contesta ca a murit poezia, asa cum au facut-o anul acesta privitorii din ceainaria La Port – Cluj-Napoca atunci cand am reproiectat volumul.

“Ai buza de jos
de-aprilie spre mai
Si buza de sus,
Ca un corolar de teorema
Iubirea ta, perpetua dilema”  Andem, “Poetry&Motion 1” – 2005

Inchei cu ceva ce n-am transpus inca in video-poezie:

“Suntem cuburi intr-o lume rotunda, noroc cu mintile dalta”

Cu starea poetica de luni, va saluta Andem


Actions

Information

One response

12 07 2010
Simona Toroscai

“Suntem cuburi intr-o lume rotunda, noroc cu mintile dalta”

Cred c-ar trebui sa incerci mai des si varianta aforismelor, ca cea de mai sus m-a “izbit” pur si simplu. E mai greu sa spui ceva semnificativ intr-o forma concentrata, asa cum e cazul aforismelor, dar vad ca te descurci de minune si aici🙂

Leave a Reply

